Oppimistehtävä 4 - Sosiaalisen median hyödyntämissuunnitelma
Sosiaalisen median hyödyntämissuunnitelma siivousalan yrityksessä
Yleistä tietoa:
Yritys, joka myy siivouspalveluita yrityksille sekä yksityishenkilöille. Tavoitteena on sosiaalisessa mediassa saavuttaa yrityksen asiakkaita, tavoitella mahdollisia uusia asiakkaita sekä luoda positiivista kuvaa yritykselle. Myös henkilöt, jotka eivät ole kiinnostuneita yrityksen palveluiden ostamisesta voivat myös kiinnostua seuraamaan yrityksen sosiaalisen median tilejä, sillä tileillä jaetaan siivousvinkkejä, joista jokainen voi oppia uutta. Yrityksellä on tilit Facebookissa, Instagramissa sekä TikTokissa.
Suunnitelman tavoite & kohderyhmä:
Tavoitteena on luoda trendikkyyttä siivoamista kohtaan ja lisätä tietoisuutta siivousalasta sekä kannustaa jopa henkilöitä hakemaan heille töihin. Pyritään tuomaan esille erityisesti nuorille, miksi siivousalalle kannattaisi työllistyä esimerkiksi opintojen ohella. Yritysasiakkaille pyritään luomaan kuvaa vastuullisesta yrityksestä, lisäpalveluista, mitä on mahdollista tilata ja esitellä siivoojien toimintaa, jotta yritysasiakkaat tietävät, mistä he maksavat. Eli tiivistettynä: sosiaaliset mediat mahdollistavat kiinnostusta yritystä kohtaan ja informaatiota, jota jokainen voi hyödyntää.
Facebookissa yritys pystyy saavuttamaan hieman vanhempaa kohderyhmää sekä yrityksiä. Facebookissa voi ottaa kantaa yrityksen arvoille sopiviin ajankohtaisiin aiheisiin, jakaa viihdyttäviä ja opettavaista sisältöä. Sisällöt olisivat tyyliltään ammattimaisia ja asiallisia. Facebook olisi tyyliltään yrityksiin pureva. Luvataan laatutakuuta, hinnastot voisivat olla esillä ja annettaisiin konkreettisia esimerkkejä yrityksen toiminnasta. Mahdolliset asiakkaat voisivat perehtyä yritykseen tarkemmin heidän Facebookissaan.
TikTokissa yritys voisi osallistua trendeihin, sekä nouseminen nuoren kansan tietoisuuteen on kaikista helpoiten mahdollista. Tyyliltään lyhyet videot olisivat humoristisia, ei vakavasti otettavia, helposti lähestyttäviä ja rentoja. Videon tekijänä olisi joku, joka pääsee samalle tasolle kohderyhmän kanssa ja tietää, mikä sillä hetkellä "myy" nuoriin. Lisäksi kanavalla jaettaisiin siivoustipsejä, jotka voisivat ällistyttää koko siivouksen. Esimerkiksi tänä vuonna 2022 siivoustilit ovat olleet kovassa nousussa ja moni on innostunut siivoamaan jaettujen "siivoushackien" avulla. Tili tavoittaisi paljon nuoria, jotka voisivat olla mahdollisesti tulevia työntekijöitä.
Instagramiin voitaisiin luoda monenlaista sisältöä. Kuvia työntekijöistä ja tarinaa heidän ammattitaustasta ja hieman tietoa heistä. Luvat julkaista kuvia heistä on tietysti varmistettu. Kuvia voisi olla asiakkaiden kohteista ja työnjäljestä, jos tähän saadaan asiakkailta virallinen lupa. Yritysten tietoja tai yksityishenkilöiden yksityistietoja ei jaettaisiin, vaan pidettäisiin jokaisen turvallisuus suojattuna. Kuvat olisivat kaikki itse kuvaamia. Toki Instagramissa voisi myös repostata asiakkaiden jakamia kuvia lisäksi, jos heiltä on saatu lupa kuvien käyttöön. Instagram olisi tyyliltään portfolio, jossa löytyisi kokonaisuuksi yrityksestä. Ig stories kohokohdista löytäisi tietoa, mitä käyttäjät tulevat tililtä etsimään ja tieto on helposti sekä rehellisesti saatavilla. Ilmapiiri olisi positiivinen, värikas ja kannustava. Päivityksiä tehtäisiin useasti viikon aikana, jotta tili saadaan pidettyä aktiivisena.
Yritykset sosiaalisessa mediassa tulevat lähelle ihmisiä. On tärkeä vaikuttaa siellä, missä ihmiset viettävät aikaansa. Siivouslan yritys sosiaalisessa mediassa on trendikästä ja vielä kohtuullisen uusi ilmiö. Siivousalalla on vahvat stereotyyppiset ajatusmallit, jotka pyritään nyt rikkomaan toimimalla aktiivisesti eri sosiaalisen median palveluiden alustoilla. Nämä alustat valittiin siitä syystä, että palvelimilla toimitaan erilailla ja tuotetaan erilaista sisältöä. Varmistetaan, että tullaan mahdollisimman monille ikäryhmille esille. Sisällön monipuolinen tuottaminen laajeentaa verkostoitumista.
Yksityisyys ja turvallisuus on ehdottaman tärkeää. Sosiaalisen median kanavilla ei mainita kenenkään henkilökohtaisia asioita, eikä henkilökuntaa/ asiakkaita esitellä ilman heidän suostumustaan ja suostumuksen kanssakin ollaan varuillaan, ettei julkaista mitään informaatioa, joka uhkaisi kenenkään turvallisuutta.
Päivitys & ylläpito:
Yritykseen rekrytoitaisiin markkinointivastaava tai palvelu ulkoistettaisiin henkilölle, joka pitäisi huolta tilien aktiivisesta päivittämisestä ja trendien aallonharjalla pysymisestä. Tilien pitäminen ja käyttäminen on avointa ja ilmaista. Tilien päivittämiseen suunniteltaisiin aikataulu, joka toimisi algoritmien suositusten mukaisesti. Kaikki vastuu olisi tällä yhdellä henkilöllä, mutta ideoita toteutukseen saa tuoda ilmi. Sisällöntuotanto saadaan pidettyä jatkuvana, joka mahdollistaa tilien läpimurron sosiaalisen median alustoilla.
Kommentit
Lähetä kommentti